Az én "saját" Radnótim...
2016. április 11. írta: Vitkolczi Ildikó

Az én "saját" Radnótim...

Radnóti a minden.

Nekem tényleg.

Utána jöhet Shakespeare.

Majd Fodor Ákos.

És Villon.

És József Attila jó néhány sora.

És ahogy a szemébe mondták Szegeden, hogy tanári diplomát ő ottan nem fog kapni, ha belezöldül, akkor sem. Ja, és máshol sem, elintézi neki a tisztelt professzor úr...

Amikor huszonévesen ugyanezt nekem is a szemembe mondták, hát... nem József Attila volt az első, aki eszembe jutott. Hogy mostantól büszke lehetek rá, hogy engem is "eltanácsoltak". Pedig én nem is írtam Tiszta szívvel-t.  Se Kései sirató-t...

Más verset se nagyon. Mert nem tudok.

De attól, hogy írni effélét nem tudok, még borsózhat a hátam az ilyen soroktól is:

 "Mert benne élsz te minden félrecsúszott

Nyakkendőmben és elvétett szavamban

És minden eltévesztett köszönésben

És minden összetépett levelemben

És egész elhibázott életemben

Élsz és uralkodol örökké, Amen"

(Juhász Gyula: Anna örök)

 

És amikor mégis arra a vékony jégre merészkedem, ami nekem a költészetet, egy vers megírását jelenti, az csakis és kizárólag akkor lehet, ha Radnótiról van szó. És pályázatról.
Ahol megmutathatom, nekem mit és mennyit jelentett ő, az életével, a költészetével, a sorsával...
És akkor születik ilyesmi - ami ugyan igen tökéletlen, de az enyém.
És talán többet elmond, mintha akadémiai székfoglalót írnék...

 

Vitkolczi Ildikó

Ha elhinném…

 

Ha elhinném, hogy lehet még,

talán fölkelnék.

Ha elhinném,

hogy jöhet jobb,

egy új világ –

De nincs tovább.

Már térdelek.

A gödör mély.

A sötét éj, mely rám borul,

már nem új.

Járt már itt, és lépteit

felismerik mindazok,

kik, úgy, mint ő,

csak hallgatag

és védtelen

ártatlanok.

S ha eljön majd

az új világ,

s a sötét éj,

- mely zord és mély -,

újból ránk borul -

ki lesz majd,

ki itt térdepel,

és ujjával a földbe mar,

mert tudja jól:

(Most meghal.)

 

Sorsa az, mi a költőé.

 

És a vers, s az elázott papír,

megőrzi tán reményeit,

s a kockakő a lépteit,

és a térképen újból feltárul a táj

De lesz-e ismét költő,

ki tudja jól,

rá mily sors vár?

És lesz-e szó,

és lesz-e hang,

és álmos délelőtt?

„De hisz lehet talán még…”,

Hisz a hold ma ismét kerek –

S hogy van erőnk a sárból újra talpra állni,

talán megláthatjátok még, emberek.

 

Hát, ennyi...

Ez az én saját, külön Radnóti-történetem...

 

Kép:

http://tiszatajonline.hu/?tag=biro-balogh-tamas

 

A bejegyzés trackback címe:

https://elmeselem2percben.blog.hu/api/trackback/id/tr668588760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása